Drömmer du om att arbeta med mode? Idag kan du enkelt starta ett eget modeföretag online. Det finns många internetentreprenörer som blivit riktigt framgångsrika inom modebranschen. Här kommer dina tips på hur du ska lyckas.

Internetentreprenör

Mode och internet hör verkligen ihop. Om du älskar mode och längtar efter att driva ett företag kan du redan idag starta ditt företag för att en dag kunna arbeta med det på heltid. Det finns olika slags modeföretag som du kan satsa på, beroende på ditt intresse, din utbildning och hur mycket pengar som du har. För att lyckas måste du arbeta med din idé som en företagare redan från början. Om du skaffar F-skattsedel hos Skatteverket redan idag kan du också göra avdrag för de utgifter som du kommer att ha. Om du vill bygga ett större varumärke bör du också varumärkesskydda dig.

Det börjar med en sajt

Oavsett vilket slags företag som du vill driva så börjar det med egen hosting och domän. Du hittar ett webbhotell som du gillar och köper där din plats på internet. Om du planerar att driva en webbshop – vilket många modeentreprenörer i slutändan gör – så kan det vara klokt att satsa på ett webbhotell som erbjuder bra e-handelslösningar.

Det fina med internetföretag är att de är billiga att starta. Det kräver förvisso mycket arbete och tid, samtidigt baseras allt på en eller flera sajter. Du kan börja med en idé och om du märker att den inte fungerar, kan du bara komma på en ny idé. Det är många internetentreprenör som startar tio olika sajter för att se vilken som verkar fungera.

Nischa dig

Oavsett vilket slags modeföretag som du vill driva är det viktigt att du nischar dig. Vare sig du ska starta ett eget klädföretag, sälja t-shirts online, ha en webbshop, driva en modeblogg eller en YouTube-kanal med inriktning på skönhet och mode, så måste du nischa ditt företag. Låt oss säga att du älskar ett mer personligt mode. Du köper in jeans från ett märke och sedan broderar du på jeansen och säljer. Då har du nischat in dig på en särskild produkt, jeans, och även på en särskild målgrupp: personer som älskar handbroderade jeans. Det är kanske inte en stor målgrupp, men du kan lätt nå dem. Om du istället älskar jeans och bara allmänt försöker att sälja eller blogga om jeans så har du en för stor målgrupp för att du verkligen ska kunna nå någon. Det paradoxala på internet är att du måste vara väldigt smal för att kunna nå kunder. Det är bara de riktigt stora och välkända kedjorna som H&M, Ellos och Clas Ohlson som både kan sälja regnkläder, stövlar och muggar. Detta gäller särskilt modeindustrin, då det är en väldigt stor industri och konkurrensen på nätet är jättestor.

Av ivadmin