Det är många som tror att bloggen är ute och död, men det är absolut inte sant. Om du tycker om mode kan du skapa en modeblogg som du kombinerar med en YouTube-kanal och på så sätt bygga upp ett internetföretag.
Bloggen
För 10-20 år sedan fanns det berömda bloggare som Blondinbella, men så är det inte riktigt idag. Däremot fungerar bloggen lika bra idag som den gjorde förr, men på ett annat sätt. Dagens bloggar handlar inte om själva bloggarna, då personfixeringen har flyttat till sociala medier, utan bloggarna handlar om kunskap. Om du vill driva en modeblogg måste du skriva om mode på ett sätt som skapar intresse. Utgångspunkten är att du tänker på dina läsare och ger dem goda råd. Istället för att du lägger upp bilder på dig själv i olika outfits, så skapar du bloggartiklar där du berättar om hur de kan klä sig fem kilo smalare, hur man kan kombinera olika kläder eller var läsarna kan hitta bra vintagebutiker i Stockholm eller London.
YouTube-kanal
För att skapa en stor modeblogg bör du kombinera den med en YouTube-kanal med samma namn. Anlita en frilansdesigner att skapa en snygg logga som du använder överallt på nätet. Om du har skrivit en bloggpost om hur man klär sig smalare, eller större, kan du sedan också skapa en YouTube-film där du visualiserar ämnet. På både din blogg och på din YouTube-kanal har du sedan länkar till olika produkter som dina besökare kan vara intresserade av att köpa. Det är ofta klokt att kombinera mode med skönhet, som ansiktsmasker och hårinpackningar. Det finns personer som med sin modeblogg och YouTube-kanal som utgångspunkt har lyckats starta egna klädmärken.