En av de bästa nischerna för att lyckas med din webbshop är mode. Om du tycker om att hålla på med kläder, skönhet och accessoarer kan du starta en webbshop hemifrån. Om du arbetar på rätt sätt kan det en dag bli din heltidssysselsättning.
Webbshop
Idag kan du starta en webbshop utan att ha någon kunskap om hemsidor och webbshopsplattformar. Du köper hosting och eget domännamn på ett webbhotell som också erbjuder e-commerce. Om du ska driva en webbshop är just e-commerce-lösningarna som betallösningar, det absolut viktigaste. För att sedan skapa en snygg och professionell webbshop kan du köp ett tema, som det heter. Du köper alltså en färdig layout för din webbshop. Genom att köpa ett färdigt tema blir det också lättare när du ska skapa själva webbshoppen. Ofta finns det också en kundservice som kan hjälpa dig.
Sälj dina kläder
Mode tillhör en av de största branscherna på internet. Det betyder både att det är en stor konkurrens, men också att det finns ett stort kundunderlag. Det är viktigt att du tänker igenom vilka kläder som du ska sälja då det riktigt svåra med webbshoppar inte är att skapa en webbshop, utan att få kunder. Du kan vara affiliate till andra onlineföretag. Det innebär att din webbshop bara är ett skyltfönster och att du inte behöver hålla på med varorna. Du kan också välja att vara återförsäljare av andras kläder. Då behöver du ha ett lager med kläder hemma hos dig, vilket medför mer arbete å ena sidan. Å andra sidan kommer det att underlätta när du ska marknadsföra kläderna. Du kan sätta på dig dem och göra snygga filmer som du lägger upp på YouTube. Du kan också vara återförsäljare åt klädföretag, men där en mellanhand tar hand om frakt och logistik. Då behöver du inte ha ett lager hemma hos dig. Ett fjärde alternativ är att du skapar som ett eget klädmärke och trycker upp kläder. Det är många som har lyckats riktigt bra med att trycka t-shirts eller tröjor och sälja dem på internet. Om du gått en designhögskola, som Beckmans, kan du designa kläder själv och sälja dem i din webbutik.
Din målgrupp
För att marknadsföra dig bör du ta reda på var din målgrupp brukar finnas på nätet. Verkar de främst hålla till på Facebook, Instagram eller Pinterest? På din webbshop bör du ha en blogg. Kombinera bloggen och webbshoppen med en YouTube-kanal, så kommer du lättare att få kunder.